Meer bijtelling voor nieuwe duurdere elektrische auto
Maximale verhoging € 300
De hogere bijtelling kan een automobilist die een nieuwe elektrische auto gaat rijden in 2023 maximaal € 300 extra aan bijtelling kosten. Over maximaal € 5.000 extra cataloguswaarde wordt de bijtelling immers 6% hoger. Over deze € 300 moet de belastingplichtige belasting betalen. Hoeveel dit is, hangt af van zijn belastingtarief.
Let op bij elektrische auto’s ouder dan vijf jaar
De verhoging gaat ook de automobilist geld kosten met een elektrische auto die nu al ouder is dan vijf jaar of dat in 2023 wordt. De oorspronkelijke bijtelling bij aankoop van de auto geldt namelijk maar voor vijf jaar. Daarna gaat de bijtelling gelden die op dat moment van toepassing is. Zo gaan auto’s die in 2018 voor het eerst op kenteken zijn gezet, in de loop van 2023 met de hogere bijtelling van 16% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere te maken krijgen. Voor een elektrische auto van vóór 2017 wordt over de eerste € 30.000 zelfs 19% bijtelling betaald en over het meerdere 25%.
Let op!
Voor auto’s die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen gelden andere regels. De bijtelling van die auto’s is gebaseerd op 35% van de waarde in het economische verkeer van die auto. Heeft die auto een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer dan geldt in 2023 een bijtelling van 29% over de eerste € 30.000 waarde in het economische verkeer en 35% van de waarde daarboven.
Zonnecel- en waterstofauto blijven buiten schot
De verhoging van de bijtelling geldt niet voor auto’s die rijden op waterstof of op zonnecellen. Voor deze auto’s blijft de bijtelling 16% over de gehele catalogusprijs.
De hogere bijtelling kan een automobilist die een nieuwe elektrische auto gaat rijden in 2023 maximaal € 300 extra aan bijtelling kosten. Over maximaal € 5.000 extra cataloguswaarde wordt de bijtelling immers 6% hoger. Over deze € 300 moet de belastingplichtige belasting betalen. Hoeveel dit is, hangt af van zijn belastingtarief.
De verhoging gaat ook de automobilist geld kosten met een elektrische auto die nu al ouder is dan vijf jaar of dat in 2023 wordt. De oorspronkelijke bijtelling bij aankoop van de auto geldt namelijk maar voor vijf jaar. Daarna gaat de bijtelling gelden die op dat moment van toepassing is. Zo gaan auto’s die in 2018 voor het eerst op kenteken zijn gezet, in de loop van 2023 met de hogere bijtelling van 16% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere te maken krijgen. Voor een elektrische auto van vóór 2017 wordt over de eerste € 30.000 zelfs 19% bijtelling betaald en over het meerdere 25%.
Let op!
Voor auto’s die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen gelden andere regels. De bijtelling van die auto’s is gebaseerd op 35% van de waarde in het economische verkeer van die auto. Heeft die auto een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer dan geldt in 2023 een bijtelling van 29% over de eerste € 30.000 waarde in het economische verkeer en 35% van de waarde daarboven.
Zonnecel- en waterstofauto blijven buiten schot
De verhoging van de bijtelling geldt niet voor auto’s die rijden op waterstof of op zonnecellen. Voor deze auto’s blijft de bijtelling 16% over de gehele catalogusprijs.
De verhoging van de bijtelling geldt niet voor auto’s die rijden op waterstof of op zonnecellen. Voor deze auto’s blijft de bijtelling 16% over de gehele catalogusprijs.